torsdag 13 januari 2011

Fortsättning Haiku

Vid stygnutdelning fick jag knutstygn. Så här blev det:

Till denna oranga skapelse diktade jag
Försommar ljus natt
klockgrodan hörs från dammen
svällande knopp brast

Observanta Anna-Stina påpekade genast att färg och uttryck inte stämmer överens med broderiet. Jag gjorde därför ett nytt försök. Den oranga färgen ser ut som de apelsiner som ligger på ett fat i köket och därför blev det såhär:

Orange hälsning
når mig från söderns länder
guld med giftcocktail

Den sista raden syftar på alla de gifter som apelsiner sprutas med från planta till färdig frukt.

Det är kul men svårt att skriva haiku.
Den ska gärna anknyta till något i naturen
Den ska inte innehålla personliga pronomen
Den får inte vara sentimental
Den ska helst överraska i sista raden

Inte konstigt om man rör tilldet men det är roligt att försöka. Problemet var också att inget annat stygn än det tilldelade fick användas och det spetsar onekligen till utmaningen.
Kommunikation är svårt. Anna-Stina hade varit borta när vi ventilerade haikustemat och fått detta med stavelser om bakfoten. Hon trodde det gällde antal ord i raderna. Hon diktade såhär:

Svart, mörk höstnatt sjönk ner
och vit morgon med advent steg upp
djupt i jorden väntar gräset.

Så underbar dikt, den tycker jag vi tar med på vår kommande utställning Lyriska trådar. Kanske någon som läser Anna-Stinas dikt kan brodera något till den fina stämning som dikten förmedlar. "Någon" kan alltså vara annan medlem i Täcklebo.


Idag har KNUT namnsdag och jag har städat ut nästan alla julgrejer.
Inspiration till granen hämtade jag på fuldesigns hemsida.

Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar