lördag 5 februari 2011

Lommepossar

I Skåne syr vi lommepossar

Såg i vår gästbok att Örebroarna hade workshops med tema kjolsäck.

I Skåne har vi inte haft detta mode, istället hade man en lommeposse under kjolen. Lomma är skånska och betyder ficka, lomman når man lätt då våra kjolar knäpps mitt fram. En lommeposse är idag ett vanligt grannlåtsarbete och bilden visar min dotters lomma.


Visar också en bild av en "posse" modell lite större. I Skåne är det nu mycket poppis att lära sig yllebroderi och mitt första försök med klyvsöm blev en "posse" bra att ha till det mesta.
Det är väldigt roligt att yllebroderi får sig en kick framåt med den fina boken som Hemslöjdens förlag gett ut. Jag har gått en grundkurs för Ingegerd Hansson som är mästare till många av de fina broderierna som finns i boken.
Jag skulle önska att vi skånskor tog oss tid och mod att utveckla yllebroderiet till briksvara som passar in i vår tid. En utmaning som vi kanske ska spinna vidare på. Trelleborgs museum kommer att ha en utställning om yllebroderi och det skulle vara fint om vi hade med oss lite förnyelse.

Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar